A2 szint
Pontszám |
NYELVHELYESSÉG (morfológia, mondatszerkezet) |
ÍRÁSBELISÉG (szövegtagolás és helyesírás) |
SZÓKINCS (terjedelme és mozgósítása) |
STÍLUS (pragmatikai és szociolingvisztikai árnyaltság) |
KOMMUNIKATÍV HATÉKONYSÁG (a helyzetnek megfelelő feladatmegoldás) |
5 | Helyesen használja a szinten elvárt, egyszerű nyelvtani szerkezeteket.* A kisebb tipikus alaktani és mondatszerkezeti hibák ellenére mondanivalója világos. | A bekezdésekre tagolás megfelelő. A minimális számú helyesírási és központozási hiba ritkán zavarja a megértést. | A témához szükséges szókincset megfelelően használja. Csak néhány esetben fordul elő lexikai pontatlanság. | Többnyire logikus a tartalom elrendezése. Az egyszerű formákat és mondatokat a leggyakoribb kötőszavakkal helyesen köti össze. Ismeri és jól használja a műfaji követelményeknek megfelelő stílust. | Az összes irányítási szempontot megfelelő terjedelemben dolgozta ki. |
4 | Ha az írásbeli produkció meghaladja a 3-as pontszámnál leírt teljesítményt, de nem feleltethető meg pontosan az 5-ös minősítéssel, akkor 4 pont az értékelés. | ||||
3 | A szinten elvárt, egyszerű szerkezeteket többnyire helyesen használja. Az esetenként előforduló alapvető nyelvtani hibák ritkán nehezítik a megértést. | A bekezdésekre tagolás többnyire követi a tartalmat. A helyesírás és a központozás nem hibátlan, de még elfogadható. A hibák csak helyenként zavarják a megértést. | Szókincse elegendő az egyszerű és alapvető kommunikációs helyzetekhez. A szóismétlések és a hibák csak kis mértékben nehezítik a megértést. | Megfelelően szervezi a tartalmat. A kötőszavak használata kielégítő. A stílus többnyire megfelel a műfaj követelményeinek. | Legalább két irányítási szempontot megfelelő terjedelemben dolgozott ki, a többit csak részlegesen. Előfordul a feladatba nem illő tartalom, de a szöveg többnyire kielégítő. |
2 | Ha az írásbeli produkció nem pontosan feleltethető meg a 3-as pontszámnál leírt teljesítménnyel, de felülmúlja az 1-es minősítést, akkor 2 pont az értékelés. | ||||
1 | A szinten elvárt, egyszerű szerkezeteket számos hibával használja. Emiatt nehezen követhető és gyakran félreérthető a mondanivaló. | A nem megfelelő szövegtagolás miatt a tartalom alig követhető. A központozás következetlen. Sok a helyesírási hiba, ezek többsége értelemzavaró. | Szűk terjedelmű szókincsét nagyon korlátozott módon használja. A számos lexikai hiba lehetetlenné teszi a megértést. | A szöveg felépítése nem megfelelő, a mondatok esetlegesen követik egymást. Szinte nem használ kötőelemeket, a stílus nem megfelelő. | A feladat befejezetlen. Részben félreértette a feladatot. A megoldásban sok az oda nem illő tartalom. |
0 | Ha a vizsgázó által nyújtott teljesítmény nem éri el az 1-es pontszámnál leírtakat, és az írásbeli produkció értékelhetetlenül kevés, vagy követhetetlen, vagy irreleváns, akkor 0 pont az értékelés. Amennyiben a kommunikatív hatékonyságra a vizsgázó 0 pontot kap, akkor a teljes produktum 0 pontosnak számít. |
Az íráskészség értékelési kritériumai
B1 szint
Pontszám |
NYELVHELYESSÉG (morfológia, mondatszerkezet) |
ÍRÁSBELISÉG (szövegtagolás és helyesírás) |
SZÓKINCS (terjedelme és mozgósítása) |
STÍLUS (pragmatikai és szociolingvisztikai árnyaltság) |
KOMMUNIKATÍV HATÉKONYSÁG (a helyzetnek megfelelő feladatmegoldás) |
5 |
A szinten elvárt nyelvtani szerkezeteket* változatosan és helyesen használja. A kisebb morfológiai és mondatszerkezeti hibák nem akadályozzák a megértést. | A bekezdésekre tagolás jó, a központozás helyes, nincsenek értelemzavaró helyesírási hibák. | A témához tartozó szókincset hatékonyan és helyesen használja. Ismeretlen témák esetén még előfordulnak körülírások. |
A szöveg jól szerkesztett, logikusan felépített. A kötőelemek használata megfelelő, a stílus teljes mértékben megfelel a műfaji követelményeknek.
|
Az összes irányítási szempontot megfelelő terjedelemben dolgozta ki. A témával kapcsolatos gondolatait, véleményét hatékonyan fejtette ki. |
4 | Ha az írásbeli produkció meghaladja a 3-as pontszámnál leírt teljesítményt, de nem feleltethető meg pontosan az 5-ös minősítéssel, akkor 4 pont az értékelés. | ||||
3 |
A szinten elvárt nyelvtani szerkezeteket kellő helyességgel használja. Többször előfordulnak morfológiai és mondatszerkezeti hibák, de ezek csak kis mértékben nehezítik a megértést. | A szöveg elrendezése, a helyesírás és a központozás elég helyes ahhoz, hogy a tartalom többnyire követhető legyen. A hibák ritkán nehezítik a megértést. | A szókincs terjedelme elegendő a feladat megoldásához. Némi körülírás és szótévesztés előfordul, de ez nem zavarja a megértést. | A tartalom elrendezése többnyire megfelelő. Általában jól használja a kötőelemeket, a stílus a kisebb hiányosságok ellenére nagyrészt megfelel a műfaji követelményeknek. | Két irányítási szempontot megfelelő terjedelemben dolgozott ki, a többit részlegesen. Előfordulnak oda nem illő részek, de a megoldás többnyire kielégítő. |
2 | Ha az írásbeli produkció nem pontosan feleltethető meg a 3-as pontszámnál leírt teljesítménnyel, de felülmúlja az 1-es minősítést, akkor 2 pont az értékelés. | ||||
1 |
A szinten elvárt nyelvtani szerkezeteket korlátozottan és gyakran hibásan használja. Az elfogadhatatlan számú pontatlanság súlyosan akadályozza a megértést. | A szöveg nem megfelelően tagolt bekezdésekre, a helyesírás és a központozás helytelen, sok esetben értelemzavaró. | A szókincs terjedelme korlátozott, megválasztása nem felel meg a témának. A téves szóhasználat és a gyakori szóismétlés nagyon megnehezíti a megértést. | A tartalom elrendezése esetleges. Alig használ kötőelemeket, gyakran nem odaillő kötőszavakat használ. A stílus nem a műfaji követelményekhez illő. |
A feladat befejezetlen. Részben félreértette a feladatot. A megoldásban sok az oda nem illő tartalom.
|
0 | Ha a vizsgázó által nyújtott teljesítmény nem éri el az 1-es pontszámnál leírtakat, és az írásbeli produkció értékelhetetlenül kevés, vagy követhetetlen, vagy irreleváns, akkor 0 pont az értékelés. Amennyiben a kommunikatív hatékonyságra a vizsgázó 0 pontot kap, akkor a teljes produktum 0 pontosnak számít. |
Az íráskészség értékelési kritériumai
B2 szint
Pontszám |
NYELVHELYESSÉG (morfológia, mondatszerkezet) |
ÍRÁSBELISÉG (szövegtagolás és helyesírás) |
SZÓKINCS (terjedelme és mozgósítása) |
STÍLUS (pragmatikai és szociolingvisztikai árnyaltság) |
KOMMUNIKATÍV HATÉKONYSÁG (a helyzetnek megfelelő feladatmegoldás) |
5 |
Magabiztosan, változatosan használja a szinten elvárt nyelvtani szerkezeteket.* Nagyon kevés a pontatlanság (mondatszerkezeti hiba). | A szöveg elrendezése és bekezdésekre tagolása jó. A helyesírásban és a központozásban csak néhány apró, nem értelemzavaró hiba figyelhető meg. | A témához illő gazdag és választékos szókincset pontosan használja. Kerüli a szóismétléseket, néhány idiómát is használ. | Gondolatainak elrendezése világos és ésszerű, követi a műfaji követelményeket. A kötőelemeket hatékonyan használja. | Az összes irányítási szempontot megfelelő terjedelemben dolgozta ki. A témával kapcsolatos gondolatait, véleményét hatékonyan fejezte ki. |
4 | Ha az írásbeli produkció meghaladja a 3-as pontszámnál leírt teljesítményt, de nem feleltethető meg pontosan az 5-ös minősítéssel, akkor 4 pont az értékelés. | ||||
3 |
A szinten elvárt szerkezeteket megfelelően használja. Időnként előfordulnak alaktani és mondatszerkezeti hibák, de ezek nem akadályozzák a megértést. | A szöveg bekezdésekre tagolása csak részben megfelelő. A központozásban és a helyesírásban számos hiba fordul elő, de ezek többnyire nem értelemzavaróak. | Szókincse általában pontos, de néha körülírásokra kényszerül. Alkalmankénti téves szóválasztás előfordul, de ez nem zavarja a megértést. | Általában megfelelően rendezi el gondolatait, a kötőelemeket többnyire helyesen használja. A szöveg felépítése világos. A stílus megfelel a műfaji követelményeknek. | Két irányítási szempontot megfelelő terjedelemben dolgozott ki, a többi szempontot részlegesen. Előfordulnak oda nem illő részek, de a szöveg többnyire kielégítő. |
2 | Ha az írásbeli produkció nem pontosan feleltethető meg a 3-as pontszámnál leírt teljesítménnyel, de felülmúlja az 1-es minősítést, akkor 2 pont az értékelés. | ||||
1 |
Korlátozottan használja a szinten elvárt nyelvtani szerkezeteket. Számos értelemzavaró morfológiai és mondatszerkezeti hiba fordul elő. | A szöveg nincs bekezdésekre tagolva. A központozás következetlen. Feltűnően sok a helyesírási hiba, amelyek gyakran akadályozzák a megértést. | Szókincse meglehetősen korlátozott. Viszonylag sok a téves szóhasználat és/vagy az indokolatlan ismétlés. A feltűnő körülírások és jelentésbeli hibák gyakran akadályozzák a megértést. | A gondolatok között alig van logikai kapcsolat, emiatt a tartalom nehezen követhető. A szövegből hiányoznak az összekötő elemek. A stílus nem felel meg a műfaji követelményeknek. | A feladat befejezetlen. Félreértette a feladatot. A megoldásban sok az oda nem illő tartalom. |
0 | Ha a vizsgázó által nyújtott teljesítmény nem éri el az 1-es pontszámnál leírtakat, és az írásbeli produkció értékelhetetlenül kevés, vagy követhetetlen, vagy irreleváns, akkor 0 pont az értékelés. Amennyiben a kommunikatív hatékonyságra a vizsgázó 0 pontot kap, akkor a teljes produktum 0 pontosnak számít. |
Az íráskészség értékelési kritériumai
C1 szint
Pontszám |
NYELVHELYESSÉG (morfológia, mondatszerkezet) |
ÍRÁSBELISÉG (szövegtagolás és helyesírás) |
SZÓKINCS (terjedelme és mozgósítása) |
STÍLUS (pragmatikai és szociolingvisztikai árnyaltság) |
KOMMUNIKATÍV HATÉKONYSÁG (a helyzetnek megfelelő feladatmegoldás) |
5 |
A nyelvtani szerkezetek* széles skáláját igényesen és hatékonyan használja. Nagyon ritkán fordulnak elő kisebb hibák. |
Igényes mondatszerkesztés, a szöveg bekezdésekre tagolt (a központozás következetes). Kevés számú kisebb helyesírási hiba előfordulhat. |
A témához illő, széles körű és árnyalt szókincs igényes használata. Jól alkalmazott idiomatikus kifejezések és állandósult szókapcsolatok. Az ismétléseket könnyen elkerüli szinonimákkal. | A gondolatok és a tartalmi alegységek elrendezése hatékony. A mondanivaló megszervezése világos és logikus. A szöveg összefüggő és a stílus maximálisan megfelel a műfaji követelményeknek. | Az összes irányítási szempontot megfelelő terjedelemben dolgozta ki. A tartalmi elemek és a vélemény kifejtése hatékony és a témához illő. |
4 | Ha az írásbeli produkció meghaladja a 3-as pontszámnál leírt teljesítményt, de nem feleltethető meg pontosan az 5-ös minősítéssel, akkor 4 pont az értékelés. | ||||
3 |
A nyelvtani szerkezeteket általában helyesen és választékosan használja. Néhány kisebb morfológiai pontatlanság előfordulhat, de ezek nem értelemzavaróak. | Elvétve előforduló következetlenség a mondatszerkesztésben és a bekezdésekre tagolásban (központozásban). Néhány kisebb helyesírási hiba előfordul. | Témához illő széles szókincs, az esetleges lexikai hiányosságokat körülírások hidalják át. Az idiomatikus kifejezések és állandósult szókapcsolatok használata megfelelő. | A tartalom megszervezése megfelelő. A kötőszavak és az összekötő elemek használata megfelelő. A szöveg szerkezete világos, az összefüggésekben néhány kisebb pontatlanság fordul elő. A stílus megfelel a műfaji követelményeknek. | Két irányítási szempontot megfelelő terjedelemben dolgozott ki, a másik kettő kidolgozása részleges. Előfordulhatnak oda nem illő részek, de a szöveg egésze többnyire kielégítő. |
2 | Ha az írásbeli produkció nem pontosan feleltethető meg a 3-as pontszámnál leírt teljesítménnyel, de felülmúlja az 1-es minősítést, akkor 2 pont az értékelés. | ||||
1 |
A nyelvtani szerkezetek korlátozott és gyakran hibás használata jellemző. A nyelvi normák megszegése gyakran nehezíti a megértést. | A mondatszerkesztés és a bekezdésekre tagolás ellehetetleníti a megértést (elégtelen a központozás). Számos súlyos helyesírási hiba fordul elő. | A témához képest korlátozott a szókincs terjedelme. Gyakori szóismétlések és/vagy lexikai hibák nehezítik a megértést. | A tartalom elrendezése nem megfelelő, a mondatok nem kapcsolódnak egymáshoz. Számos nem oda illő kötőszó fordul elő. A stílus nagyrészt vagy egyáltalán nem felel meg a műfaji követelményeknek. | A feladat befejezetlen. Félreértette a feladatot. Sok oda nem illő tartalom fordul elő. |
0 | Ha a vizsgázó által nyújtott teljesítmény nem éri el az 1-es pontszámnál leírtakat, és az írásbeli produkció értékelhetetlenül kevés, vagy követhetetlen, vagy irreleváns, akkor 0 pont az értékelés. Amennyiben a kommunikatív hatékonyságra a vizsgázó 0 pontot kap, akkor a teljes produktum 0 pontosnak számít. |